به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش باید با حساسیت جایگاه روانشناسان و مشاوران را در مدارس درک کرده، جایگاه فعلی آنها را ارتقا دهد و اینگونه نباشد که به عنوان زنگ تفریح به مباحث مشاوره و روانشناسی در مدارس نگاه شود.
انتقاد از متخصص نبودن بسیاری از مشاوران استخدامشده در آموزشوپرورش
او با انتقاد از نقش کمرنگ مشاوران و روانشناسان استخدامشده در آموزش و پرورش و با اشاره به سابقه فعالیت خود در این وزارتخانه ادامه داد: شرایط فعلی در آموزش و پرورش به گونهای است که مشاوره به عنوان یک کار جنبی، حاشیهای و به عنوان رفع تکلیف تلقی میشود به طوری که در حالی حدود ۲۰ هزار مشاور در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند که رشته تخصصی بخشی از این نیروها اصلا مشاوره و روانشناسی نیست اما به عنوان مشاور مدرسه در استخدام وزارت آموزش و پرورشاند. بعضا رشتههای تخصصی در علوم پایه داشته و به هر دلیلی در رشته تخصصی خود تدریس نکرده و برای ادامه کار در آموزش و پرورش به عنوان مشاور مدرسه استخدام شدهاند.
اثرات روانشناختی کرونا تا ۱۵ سال آینده در زندگی افراد ادامه دارد
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه مشاوران در استخدام آموزش و پرورش نیاز به توانمندسازی دارند، گفت: اینها نیاز به آموزش دارند تا بتوانند وظیفه خود را با دقت انجام دهند.
او تاکید کرد: باید سطح علمی و تخصصی مشاوران و روانشناسان وزارت آموزش و پرورش ارتقا یابد. شرایط 1.5 سال اخیر بحرانی بوده و این بحران در سبک زندگی، روابط اجتماعی و تمام ابعاد روانشناختی زندگی اثر گذاشته و خواهد گذاشت. تا ۱۵ سال آینده اثرات روانشناختی کووید ۱۹ بر زندگی افراد ادامه دارد و از این رو باید متخصصین امر امور را به دست گیرند.
به گفته وی، مساله سلامت روان دانشآموزان به دلیل پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه یک سال و نیمه دانشآموزان به قدری جدی است که باید سلامت روان دانشآموزان در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گنجانده شود.
حاتمی همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا مساله سلامت روان دانشآموزان را لحاظ کرده و این امر را در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی کنند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است که اگرچه مشاوران مدارس در گذشته نقش بسیار کمرنگی داشتهاند اما در شرایط فعلی جامعه هدف آنها تمام دانشآموزاناند و از این رو باید تمام دانشآموزان را به صورت روزانه دیدهبانی کرده و در حوزه پیشگیری، مداخله و ارتقای رفتار دانشآموزان برنامه داشته باشند. در واقع وی معتقد است که این وظیفه سنگین در شرایط فعلی بر عهده مشاوران مدارس است.
خطر اختلالات روانشناختی دانشآموزان در دوران کرونا
حاتمی دانشآموزان را از جمله گروههای در معرض خطر اختلالات روانشناختی در دوران پاندمی کووید ۱۹ دانست و با اشاره به توقف حدودا دو ساله در رشد و تحول شناختی آنها افزود:دانشآموزان به ویژه دانشآموزان نوجوان به دلیل اینکه در سن تحول جسمی، شناختی، اجتماعی، هیجانی، رفتاری و اخلاقی هستند، در ایام پاندمی کووید ۱۹ التهابات بسیار بالایی را تجربه کردند. با قرنطینه و بسته شدن مدارس شاهد آن بودیم که تحولات رشدی و شناختی که باید در دانشآموزان ایجاد میشد با وقفه مواجه بود که اگر نتوانیم آن را هماکنون جبران کنیم، با آسیبهای جدی در دانشآموزان فعلی و بزرگسالان آینده روبرو خواهیم شد و این مساله بزرگترین نگرانی ماست.
اعلام آمادگی سازمان نظام روانشناسی کشور برای همکاری با وزارت آموزشوپرورش
وی خانوادهها، معلمان و مشاوران مدارس را بازیگران اصلی زندگی دانشآموزان دانست و با تاکید بر لزوم آگاهسازی و آموزش این سه دسته خاطر نشان کرد: در این راستا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.
حاتمی افزود: ما طرحی را آماده کردهایم که مطابق آن به ازای هر ۲۰۰ دانشآموز یک روانشناس یا به ازای هر مدرسه یک روانشناس آماده خدمت باشد. در این زمینه میتوانیم از طریق ظرفیت ۴۰ هزار عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنیم تا این مشاوران و روانشناسان به صورت پارهوقت یا نیمهوقت و طبق اصولی خاص مشغول خدمترسانی در مدارس شوند و از این پس شاهد این باشیم که تمام مدارس کشور از خدمات مشاوران و روانشناسان بهرهمند هستند و اینطور نباشد که تنها مدارس معدودی دارای مشاور باشند.
نظر شما